zondag 18 juli 2010

Creatieve manier om lasagne te (laten) maken

Zoals ik eerder al zei bij mijn post over de schorten van Cissies vintage ben ik niet bepaald een keuken prinsesje. Sterker nog, ik vind koken een vrij saai werkje. Ik kan namelijk veel meer genieten van de aanblik van mijn schatje als hij in de keuken aan de slag is. Misschien omdat ik dan ook weet dat het resultaat een stuk lekkerder is dan wanneer ik het heb gemaakt.

Maar vandaag maakte ik een uitzondering, want J. mijn lieve vriend heeft al een paar keer aangegeven dat hij graag een bijdrage wilde leveren aan mijn weblog. Ik stelde voor om samen een tutorial te testen. Ik wist nog wel een leuke tutorial...

Het ging om een tutorial van de website Instructables waarin wordt verteld hoe je in 25 minuten zelfgemaakte chips kan maken.

Dus, samen gingen we aan de slag. Yep, op deze zonnige dag zaten wij zij aan zij op de bank piepers te jassen. Heel gezellig samen aan de slag. Ik vond het echt heel leuk dat hij mee wilde doen.

Volgende stap was het heel dun snijden van de aardpiepers. Viel ook nog wel mee. Ik sneed natuurlijk wel gruwelijk schuin. Maar mijn vriend had alleen complimentjes voor mijn snij-werk. Als dat geen ware liefde is.

Het op een bakplaat leggen en olie sprayen ging ook allemaal prima. Het bakken in de oven, geen enkel probleem en na twintig minuten in de oven waren onze chippies ready!

Ze zagen er echt uit om op te vreten, maar natuurlijk moesten ze nog gezouten en gekruid worden. J. koos voor Italiaanse kruiden en dat was een hele goede keuze.

Alles leek vlekkeloos te gaan tot we ontdekten... 'Eh, schatje... volgens mij is de zout op.' en jawel hoor, het zal ook eens een keer meezitten. Gelukkig hadden we nog wel zeezout (van die super grove korrels)

In de vijzel die harde korrels zout (het leek wel pekel!) kort gemaakt zo goed en zo kwaad als het ging en uiteindelijk over de chips gestrooid.

Omdat het dunne plakjes waren was het in no-time afgekoeld en dus konden we meteen onze zelfgemaakte chips proeven. Het was best lekker... we waren alleen een beetje guitig geweest met het zout.

Dus ieder een grote Cola-fles gevuld met ijskoude ranja erbij en zo hebben we ons door de stapel chips gevochten, want wij zijn echte troopers... als we het hebben gemaakt dan eten we het ook op!

We gaan het in ieder geval nog veel vaker doen, want samen chips maken is echt heel erg leuk! De tutorial is erg duidelijk en gemakkelijk te volgen voor degene die het ook eens willen proberen.

Zelf chips maken is natuurlijk een stuk gezonder dan het kopen van chips in de winkel. Als je ze bakt in de oven gebruik je in ieder geval veel minder vet en je kunt naar smaak kruiden en zout toevoegen. Echt een leuke manier om een zondag middag door te brengen.
Maar... wat een wazige titel heeft die bericht. Dat denken jullie nu hè. Creatieve manier om lasagne te (laten) maken. Dat werkt als volgt.
  1. zorg dat je de ingredienten voor lasagna in huis hebt.
  2. zorg dat de aardappels op zijn (bijvoorbeeld door samen chips te maken.)
  3. en Voila...

Mijn schatje staat nu in de keuken om voor ons een lekkere lasagne te maken. Lekker, lekker...

1 opmerking: