maandag 12 juli 2010

I *heart* Mod Podge

Ik ben aan het oefenen. Binnenkort verhuizen met mijn vriend en ik met onze beestenboel naar ons eerste huis. Omdat we allebei van originele spulletjes houden (en van weinig geld uitgeven) zijn wij van plan om heel veel dingen in ons huis zelf te maken. Zoals de woon accessoires en dergelijke.
We zijn allebei erg creatief, dus we willen ook oude meubels vernieuwen.

Een leuke manier om een kastje een nieuwe look te geven... inpakpapier. Ik kwam een tijdje terug al een filmpje tegen op youtube waarin een meisje en bureau een nieuwe look gaf met behulp van Mod Podge, de beste lijm EVER!!!

Het zag er allemaal vrij gemakkelijk uit vond ik, dus kocht ik op de kwast al vast een potje Mod Podge... om te oefenen. Ze waarschuwde namelijk voor dat je de eerste keren vaak luchtbellen krijgt onder het papier, en dat is natuurlijk niet echt mooi. En ik ben nou eenmaal vrij perfectionistisch. Helaas kon ik dat filmpje niet terug vinden op youtube, maar ik vond wel dit filmpje van Chris van curbly.com waarin hij een heel ouderwets, saai kastje omtovert tot een vrolijk meubelstuk voor zijn nichtje.



Ik ga zo'n kastje zeker maken, maar eerst nog maar op wat kleinere dingetjes oefenen. Mijn eerste project? Vier lege bierflesjes van La Trappe

Op deze flesjes zit toch geen statiegeld en ze zien er eigenlijk al best leuk uit met alleen het label erop. Maar volgens mij kan het nog leuker.

mijn Mod Podge was tijdens verzending al opengegaan in het pakket, dus de deksel kleefde helemaal vast aan het potje. Waar een sterke vriend al niet handig voor is hè.

Nadat hij voor mij de deksel eraf had gedraaid kon ik aan de slag.

Ik had al wat scrappapier aangeschaft bij de Action, voordelig maar toch heel erg mooi. Ik had het speciaal gekocht voor dit project, om te oefenen en ja... dan is het toch jammer om heel erg duur design papier te kopen niet dan?

Ik verzamelde mijn materiaal:Mod Podge
  • Flesjes
  • Kwastje (met een sponsje i.p.v. haartjes)
  • Mooi Papier
  • Schaar en/of hobbymes
  • Lineaal of geoddriehoek (ik vind een geodriehoek altijd het fijnst omdat je dan kun controleren of je hem wel recht houd door de lijntjes.)
  • Keukenrol, zakdoek of ander doekje (zonder textuur!!)
Eerst moet je natuurlijk de La Trappe labels verwijderen. Dat gaat heel gemakkelijk. Laat gewoon de gootsteen vol met heet water lopen en zet de flesjes erin, binnen vijf minuten kun je zonder enige moeite de labels loshalen.

Meet dan de labels op, breedte was voor mij niet echt super belangrijk omdat mijn papier toch maar 15x15 cm is. Als je de hoogte maar meet, want als je papier over het deel van de fles loopt wat zeg maar naar binnen afloopt (naar het mondstuk) dan krijg je lelijke rimpels in het papier. Niet mooi dus.

Plakken heeft volgens mij iedereen wel geleerd in de kleuterklas. Het is heel handig, verspreid een dunne laag Mod Podge over de achterkant van je papier. Plaats dan het papier voorzichtig op de fles. Met een keukendoekje kun je het gemakkelijk overal aandrukken en eventuele lucht bubbels onder je papier uit duwen zonder je werk te beschadigen.

Als alles op zijn plek zit en het is naar je zin, dan mag je de Mod Podge even laten drogen... en dat gaat echt heel snel. Breng nu nog een laagje Mod Podge aan óver je werk. Schrik niet van de witte strepen want als het op is gedroogd dan zorgt het voor een hele mooie, transparante, glossy laag.

Dit is mijn resultaat. Volgens mij ben ik wel klaar voor wat grotere Mod Podge uitdagingen. Wat vinden jullie?

Wie heeft er ook wel eens iets gemaakt met Mod Podge? Ik zou het echt heel erg leuk vinden als jullie me foto's wilden sturen van jullie Mod Podge creaties. Je kunt ze mailen naar adriana87@live.nl en zet er dan ook bij of je het goed vind dat ik de foto's post op mijn blog.
Iedereen die iets instuurd krijgt als beloning een link naar zijn/haar website en een coole button voor op zijn/haar weblog.

3 opmerkingen:

  1. heb nu al geen spijt dat ik je ben gaan volgen, dit is ook een goed idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over grotere uitdagingen gesproken: ik heb mijn trap ermee bekleed :-)

    http://madd.web-log.nl/madd/2008/08/men-neme.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat vind je hiervan: http://kaasmetgaten.blogspot.be/2011/06/gepimpte-salontafel.html.

    Toch een tip: je vindt inderdaad makkelijke doe-het-zelf-modpodge recepten, maar als je wat verder zoekt, vind je ook terug dat de zelfgemaakte versie na verloop van tijd verkleurd, afbladderd,....terwijl de originele mod podge dit probleem niet geeft. Voor projecten die lang moeten meegaan, geef ik dan toch de voorkeur aan de duurdere versie.

    BeantwoordenVerwijderen