donderdag 15 juli 2010

Tutorial test: Shrinky Dink Ringen

Als klein meisje speelde ik vroeger altijd met andere kinderen uit de buurt, wie niet... vooral met de mensen in het huis op het einde van onze straat want daar hadden ze altijd leuke speeltjes.

Ik heb daar veel dingen geleerd zoals figuurzagen, boetseren, schilderen met reliëf (niet expres maar af en toe belande er per ongeluk een lolly vast gekleefd aan het doek.) en natuurlijk shrinky dink papier. Dat hadden ze ook.

Voor mij, als klein kind leek het wel tovenarij! Een stukje plastic wat in de oven opeens veel kleiner en dikker werd. En een hele leuke sleutelhanger maakte. Wat heb ik toendertijd veel afgeknutseld met shrinky dink papier.

Een tijdje terug, toen ik bij mijn vriend introk... en dus de hele inboedel van mijn kamer mee moest verhuizen, vond ik weer een paar pakken van dat shrinkie dink papier. Mijn eerste gedachte was weggeven aan mijn neefjes of nichtjes, maar het kinderhartje in mij begon sneller te kloppen bij het zien van het toverpapier. Ik bedacht me dat ik als creatieve volwassene toch ook wel iets moest kunnen maken van het toverpapier.

Ik was echter een beetje inspiratieloos. Daarom besloot ik maar eens op internet op zoek te gaan naar leuke ideeën. Op Deviantart stonden wel leuke oorbellen of hangers van shrinky dink papier, maar niet echt iets uitdagends.

Maar, eerder vandaag vond ik een tutorial voor het maken van shrinky dink RINGEN!!! Kijk, dat zag er een stuk spannender uit. De tutorial komt van Planetjune en ik moet zeggen...ik heb hem wel een beetje onderschat. Het viel nog niet mee.

Stappen 1 tot en met vijf gingen prima, no trouble so far. Maar toen kwam het moment dat ik de ringen in vorm moest gaan buigen. Dat is een k*&#-werkje. Twee ringen sneuvelden door mijn ongeduld. De laatste ging al beter... yes gelukt!! Dacht ik tenminste, maar de tekst die ik erop had geschreven stond nu in spiegelbeeld. Ik had de ring andersom moeten buigen. Opnieuw in de over, en na een minuutje of twee opnieuw geprobeerd. Ik kon hem steeds een beetje verder buigen over de markeerstift die ik als mal gebruikte. En uiteindelijk heb ik een mooie shrinkie dink ring. Je ziet het resultaat op de foto, helaas komt de kleur door mijn camera niet zo mooi over, maar hij is in het echt fel turquoise en er staat een plaatje van een vlinder op met mijn naam erachter 'Adriana'

Je kunt naast ringen natuurlijk nog een hele boel andere dingen maken met shrinkie dink. Hieronder een aantal voorbeelden.
















5 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je berichtje op mijn blog. En ja...krimpie dimpie...dat ken ik ook nog wel. Heb de tutorial eens bekeken en die ga ik zeker een keer doen met mijn dochtertje. Bedankt voor de tip.
    Groetjes,
    Selma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en fijn, de reacties van jou op mijn blog.
    Ik krijg er energie door.Wat kun je trouwens leuk schrijven. Ik zie het voor me gebeuren.
    Krimpie dimpie, tja lang geleden....
    Het was een spannende bezigheid.
    Wie weet....
    Groetjes, Marleen.DEKAKADO

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oef dat zal moeilijk zijn geweest! Ik heb krimpie dimpie wel eens 'eenvoudig' gebruikt door iets te stempelen en dan te verwarmen, ik vond het al heel lastig om er mooi een glad stukje van te krijgen, laat staan een gládde ring! Goed gedaan, ook erg leuk zoals je het schrijft met ook je tegenslagen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat heb ik ook nog liggen!!!! en eerlijk gezegd weet ik nu meteen wa tik ga doen dit weekend. Ik ga als je links eens goed bekijken vanavond.
    enne.... ja, ik ben via je berichtje op mijn blog bij je terecht gekomen en ga je NU volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. thanx voor de leuke tutorial link... nu nog even op zoek naar krimpfolie! leuk om met de meiden te doen op een regenachtige dag als vandaag!!!
    Ga het zeker uitproberen!

    gr. Miranda

    BeantwoordenVerwijderen