maandag 2 augustus 2010

Het is gelukt!!!

Joehoe!!! Het is me eindelijki gelukt... nou ja, het is eindelijk dusdanig gelukt dat ik er tevreden mee ben. Ik heb een granny square gemaakt met meerdere kleuren. Nou zullen de haaksters onder jullie dat misschien wel niet zo bijzonder vinden, maar tot nog toe is het me nooit gelukt om meerdere kleuren draad te gebruiken in één werkje. Het aan elkaar zetten zat me tot nog toe niet bepaald in de vingers.

Dankzij mijn lieftallige 'assistente' Betty Barnden auteur van het boek Haken; alle steken verzameld is het me dan toch gelukt. Welliswaar pas na een poging of acht (gaf zij beschaamd toe)

Het patroon voor dit vierkantje komt dus uit het boek van Betty, evenals een flink assortiment aan verschillende haaksteken. Meer dan 200 om precies te zijn.

Verder heb ik dankzij dit boekje geleerd hoe ik een haak schema moet lezen, waar alle symbolen voor staan en dergelijke.

Ik moet wel toegeven, één zo'n goed gelukt vierkantje maakt me wel meteen heel erg gedreven om meteen weer iets moeilijkers te gaan oefenen.

Verder staan er een heleboel siersteken uitgelegd met echt extreem duidelijke tekeningetjes. Er staan verschillende manieren in om je vierkantjes aan elkaar te hechten en achterin het boekje staan nog 9 andere schema voor vierkantjes, 4 bloemetjes, wielen, zeshoeken, driehoeken... echt ALLES! Dit is echt een heel erg vet boek.

Oe, trouwens nog een heel handig aspect van het boekje, het het is een soort van ringband waardoor het boekje altijd open blijft liggen op de pagina die je wilt. Dat vind ik nou toch wel zo ontzettend slim! Vaak kocht ik haakboekjes en dan zat ik op de bank. Tja, probeer een paperback maar eens open te houden als je met twee handen je haakwerkje vast moet houden. Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt om met één hand te haken.

Dus: 3 maal Hoera foor uitgeverij Forte, die tenminste snappen dat een instructie boekje uit zijn eigen open moet kunnen blijven liggen!

12 opmerkingen:

  1. Hoi, gefeliciteerd met je eerste echt granny! ;-)
    Ik had even een vraagje, ik kan dat nl. zelf niet zien en aangezien jij zo'n leuk berichtje op mijn laatste post had achtergelaten.... Ik heb mijn laatste post een paar keer gepubliceerd, weer aangepast en weer gepubliceerd, zie je hem dan ook 4 keer bij de updates voorbij komen? gr joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh ja ik snap 'm, dank je voor het kijken! gr!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je Granny!!!
    En wat een mooie!
    Veel plezier en succes met deze verslaving; want haken is écht verslavend!
    Groetjes, Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is érg mooi geworden! En als dit lukt lukt alles volgens mij hoor, het is vaak een kwestie van er even goed voor gaan zitten en váák proberen ;-).

    groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Granny ziet er heel professioneel uit, een heel mooi resultaat! Het is zeker het begin van een echte verslaving, want eens je begonnen met haken, laat het je niet meer los :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed! Hij is leuk hoor. Ik ben toevallig vandaag met een kinderboek begonnen met haken... Ik kon alleen lossen haken :-) Hopelijk kan ik over een paar jaar ook zo'n mooie granny haken! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Joepie! Hoera! Feest! Wat ziet dat er leuk uit! Ik wou dat ik kon haken....en misschien dat ik dus jou aanbevolen boek maar moet gaan kopen.
    Dank :D

    Groetjes!

    P.S Mijn boeket is net af, gelukkig. Dat betekend dat ik weer lekker kan slapen vannacht...ik laat hem later vanavond zien. Bedankt voor je berichtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super goed van je. Is het erg moeilijk? Misschien begin ik er van de winter wel aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes gedaan!
    In de flow stond ook al oma´s vierkantjes!
    Leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super! Het is een leuke square zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat goed gedaan en ik vind het een mooie square!

    Mij lukte het ook niet, uit een boekje haken!!
    Wat wel lukt is via youtube! Daar staan tig duidelijke en mooie tutorial en dan haak je gewoon met iemand mee, geweldige uitvinding!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. is echt leuk. Ik vind het zelf heel leuk om te haken leerde het vroeger op school en ben er nog altijd met bezig maar ben wel een beetje de verschillende steken vergeten ik probeer zo maar wat heb al eens een laptop tas gemaakt en een paar rondjes maar voor de rest kom ik niet echt verder (ook nog niet echt geprobeerd hoor heb meestal niet het geduld om veel handleidingen te lezen en doe maar gewoon mijn ding)

    BeantwoordenVerwijderen